ورود

آدرس: بعد از کوه عقاب - 35 کیلومتری یزد
نوع برنامه: متوسط
تعداد نفرات: 6 نفر

با غار لاتاریک از وبلاگ کروه کوهنوردی آقای سالاری آشنا شدیم. البته اشاره شده بود که جهت دستیابی به غار نیاز به راهنما می باشد، که این مورد از جانب ما هم توصیه می شود! چرا که دهانه غار در مسیر کوهنوردی نیست و کمی باید آن را جستجو کرد. البته ما هم با کمک نقطه جغرافیایی داده شده از گروه آقای سالاری و کمی جستجو آن را یافتیم. در این گزارش سعی شده است تا اطلاعات نسبتا دقیقی از مسیر ارائه شود تا تصاویر و نقاط جغرافیایی گویای مسیر رسیدن به دهانه غار باشد.

این غار بسیار کوچک بوده و از ریزش و گیر افتادن تخته سنگ های درشت در شکاف کوه ایجاد شده است. نکته جالب این غار ریزش آب از سقف آن و تشکیل حوضچه آب در آن است. عمق آن حداکثر به 10 متر می رسد و داخل غار نیاز به چراغ قوه نیست.

حدود 5 کیلومتر بعد از روستای اسلامیه بعد از کوه عقاب در سمت چپ کوه منتهی به این غار نمایان است. البته جهت رفتن به باند مقابل باید بسیار احتیاط نمود. حدود 2.5 کیلومتر در جاده خاکی رفتیم تا به یک مزرعه در دامنه کوه رسیدیم. هرچند جاده خاکی ادامه داشت اما با توجه به نامناسب بودن آن تصمیم گرفتیم ماشین را همانجا پارک و مسیر را پیاده دنبال کردیم.

لاتاریک 92_1   لاتاریک 92_2   لاتاریک 92_3

تقریبا یک کیلومتر دیگر ادامه جاده خاکی را پیمودیم تا کم کم وارد دره ای بین کوه ها شدیم. از آنجا به بعد مسیر راه پا را باید دنبال می کردیم. البته باید دقت داشت که اشتباها شکاف دیگری جهت کوهپیمایی انتخاب نشود. (مشاهده نقطه ابتدای کوه بر روی نقشه)

لاتاریک 92_6

از ابتدای راه پا تا شکاف مورد نظر حدود 600 متر پیاده روی در دامنه کوه ها را داشتیم تا به مسیر مد نظر رسیدیم. از پای شکاف یک تخته سنگ صاف که درختانی بر دیواره آن روییده بود مشاهده می شد. ابتدا تصور کردیم همان نقطه غار است.

لاتاریک 92_8   لاتاریک 92_7

مسیر راه پا را دنبال کردیم. کم کم پوشش گیاهی درختان زرشک و بوته ها منظره جالبی را پدید آورده بود.

لاتاریک 92_9

بعد از عبور از این منطقه به دیواره ای رسیدیم که عبور از آن کمی مراقبت لازم داشت. بالای این دیواره حوضچه آبی تشکیل شده بود که لوله آب از زیر آن جهت انتقال عبور می کرد.

لاتاریک 92_10   لاتاریک 92_11   لاتاریک 92_12

از اینجا به بعد مسیر دو راهی می شود. تخته سنگ هایی که از دور نمایان بودند سمت چپ و مسیر دیگری (مسیر رسیدن به غار) سمت راست بود. با توجه به فاصله کم نسبت به تخته سنگ تصمیم گرفتیم سمت چپ را دنبال کنیم. مسیر کوتاهی را از کنار درختان زرشک دنبال کردیم و به محل صرف صبحانه رسیدیم. امکان ادامه مسیر از این نقطه نبود.

لاتاریک 92_14   لاتاریک 92_17   لاتاریک 92_18

تصویری جالب از گیاهان به شکل قلب بر روی تخته سنگ...

لاتاریک 92_15

در زمان آماده سازی صبحانه توسط همراهان، به دنبال غار رفتم و آن را پس از کمی جستجو یافتم. پس از صرف صبحانه همه اعضای گروه برای رسیدن به غار حرکت کردیم. جهت رسیدن به غار باید به محل حوضچه کوچک آب بازگشته (بالای دیواره ها) و این بار شکاف سمت را دنبال نمودیم. مسیر تا غار نسبتا کوتاه بود اما یک دیواره که عبور از آن کمی سخت و زمانبر بود در این مسیر وجود داشت. جهت بالا رفتن از این دیواره احتیاط زیادی لازم است.

لاتاریک 92_19

بعد از این دیواره مجددا به دوراهی رسیدیم که باید این بار سمت چپ را باید ادامه دهیم. مسیر کوتاهی را با شیب رو به بالا رفتیم که دهانه غار نمایان شد.

لاتاریک 92_20   لاتاریک 92_21

سپس از تخته سنگ ها پایین آمدیم و آنجا هم درختان زرشک وجود داشت.

لاتاریک 92_24   لاتاریک 92_22   لاتاریک 92_36   لاتاریک 92_37

عکس هایی از داخل غار...

لاتاریک 92_26   لاتاریک 92_27   لاتاریک 92_28

لاتاریک 92_30   لاتاریک 92_33   لاتاریک 92_31

لاتاریک 92_34   لاتاریک 92_50   لاتاریک 92_32

بعد از کمی استراحت در غار از مسیر آمده بازگشتیم و در محل صبحانه هم کمی استراحت نمودیم و به سمت ماشین حرکت کردیم.

لاتاریک 92_42   لاتاریک 92_43

لاتاریک 92_44   لاتاریک 92_45

لاتاریک 92_46   لاتاریک 92_47   لاتاریک 92_49

مشاهده گالری عمومی

در قسمت زیر تمامی نقاط و مسیر را از نقشه هوایی می توانید ببینید. این تصویر قابل پیمایش است.

(با کلیک بر روی نقاط مختصات جغرافیایی آن مشخص است.)